Gedwongen solliciteren

Posted: November 15, 2016 in Dagelijks leven
de "affertensie"

de “affertensie”

We zijn de kamer aan het opruimen in verband met wat interne aanpassingen zoals behangen, witten en een nieuw vloertje. Dus ALLES moet de kamer uit en worden alle kasten en kastjes leeggehaald. Wat heeft een mens een tr… pardon, spullen. Zo komen we bijvoorbeeld een map tegen met 82 sollicitaties én de bijbehorende uit de krant geknipte advertenties, uit de tijd dat ik op straat stond en van de ww mocht profiteren. Wat moeten we ermee? Even doorbladeren en dan maar bij het oud papier en het plastic mapje in de oranje bak. Nee, één van de sollicitaties wil ik eigenlijk wel graag aan jullie laten lezen. Het was een uiterste poging om op te vallen en alsnog aan de bak te komen. Het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen zocht o.a. publieksmedewerkers voor 32 uur per week. Een kolfje naar mijn hand en om óp te vallen heb ik de sollicitatiebrief in het West-Fries geschreven: “Beste mense, Jelui hewwe niet vedder te zoeke! De nuwe knecht voor ’t pebliek (publieksmedewerker 32 uur) is vonde. Neidat ik de affertensie zien had in de krant, docht ik bai m’n oige, da’s net wat voor moin. In ’t verlede hew ik alders in ’n museum werkt, zien. Wai hewwe op Texel weunt en deer was ik zogezoid havemeister op ’t vliegveld. Nei, gien bôte, vliegtuige! Deer had je ok ’n museum met alderhand oud spul uit de vliegerai en oftig hew ik deer ’n klas met joôsies rondloid. En keertcluppies enzo. Hunnie vonde ’t skitterend en ik ok. Dat ik hew al heêl wat jaartjes ervaring. Ik praat en ik skroif West-Fries, maar ik ken vezelf ok ABN prate en skroive. I do speak and write English. Ich spreche und schreibe Deutsch. Je parle et j’écris Français. Dat jelui kenne je voordeêl deer mee doen. Skroive is moin ok niet vreemd dat je kenne me ok op are fronte inzette. Loikt ’t jelui wat? Moin wel! Baigaand ok nag m’n leivensloop. Nei ruim veertig jare werke hew ik d’r nag bar veul zinnighoid an om bai jolle an de slag te gaan. Leite jelui me wat wete? Den kroige jelui de groete van: etc. ” De brief werd verstuurd op 14 januari 2010 en het – nietszeggende – antwoord kwam op 4 februari per mail. Jammer hè? Ze weten nog steeds echt niet wat ze gemist hebben… (móin dus!)

het antwoord...

het antwoord…

Nico

Comments
  1. Eveline Rutten says:

    Haha, wel leuk gevonden!

  2. Judith says:

    😂😂😂

Leave a Reply

