Ouwe wijven zomer

Posted: December 12, 2016 in Natuur
De heenweg over de Mijzerdijk

De heenweg over de Mijzerdijk

Zaterdag 19 november loop ik door de Mijzerpolder naar Schermerhorn om via dat dorp en de Schermerdijk weer terug te keren naar huis. Het is mijn meest favoriete rondje de laatste tijd. Een wandeling van vijf kwartier en als ik het op mijn heupen heb, enige minuten korter. Op de heenweg zie ik links zo’n beetje alle weide- en watervogels van Nederland en ben ik – omdat ik onderdijks loop – enigszins beschut tegen de meest uit zuidwestelijke richtingen waaiende polderwind. Terug heb ik dan het windje mee en kijk ik links uit over de Schermer, voorheen met een e extra (Schermeer), naar grommende tractoren en bezige boeren. Maar wat ik die zaterdag meemaak, moet ik even aan jullie vertellen. Het is zo’n beetje drie graden boven nul, het heeft ’s nachts gevroren, maar het zonnetje doet naarstig haar best, het is vandaag windstil en uitermate mooi wandelweer. Op de Mijzerdijk gekomen wordt ik bijna gelijk geconfronteerd met in de lucht zwevende draden, die langzaam mijn pad kruisen. Lange zilverkleurige draden, die min of meer oplichten door de zon en soms zelfs mijn gezicht raken. Voelt wat kleverig aan en doen denken aan ‘gewone’ spinraggen. Ik tel er in korte tijd wel meer dan 25. Thuisgekomen (na een uur en een kwartier) eerst maar eens de biologieboeken ingedoken om dit natuurverschijnsel te ontrafelen. En ja hoor, het is een bekend fenomeen. In Oostenrijk wordt het de ‘Altweibersommer’ genoemd, vrij vertaald de ‘Ouwe Wijven Zomer’, die af en toe ook wordt aangeduid als het vijfde seizoen. Het is ’s nachts dan al behoorlijk koud, maar overdag voelt het nog zomers aan. Kleine in het najaar geboren spinnetjes laten zich door de luchtstroom (wind kun je het niet noemen) meevoeren naar een hopelijk beschutte plek om te overwinteren. Niet alleen in Oostenrijk maar ook hier bestaan er allerlei sagen en mythen die de draden moeten verklaren. Er worden heksen met harige wratten, trollen en zwevende bosfeeën uit de kast gehaald. Maar het woord ‘weiben’ schijnt in het Oudduits ook gewoon ‘weven’ te betekenen en houden wij het dus maar gewoon op zwevende spinnendraden. Thuisgekomen eerst maar eens twee minieme spinnetjes uit mijn haar gehaald. Of die deze winter zullen overleven valt nog maar te bezien.

En de terugweg via de Schermerdijk

En de terugweg via de Schermerdijk

Nico

Comments
  1. Harry van Doornum says:

    Je moet maar veel blijven lopen Nico. Dat levert steeds weer mooie en leerzame verhalen op.

Leave a Reply

