Geheimzinnig kastje

Posted: January 1, 2017 in Omgeving
Interessant?

Interessant?

Op mijn rondje Mijzerdijk, Schermerhorn, Schermerdijk valt mijn oog ineens op een kastje. Het lijkt een aan een paal gemonteerde houten brievenbus, ‘zomaar’ langs de kant van de weg. Weliswaar precies tussen de plekken waar ooit twee achtkante binnenkruiers van de totaal 52 molens stonden, die van het Schermeer de Schermer hebben gemaakt, maar die zijn al voor mijn geboorte tot de grond toe afgebroken. Er woont dus geen kip. Stond dit kastje er al een tijdje, of ben ik er achteloos langs gelopen, zonder het een blik waardig te keuren? Ik word nieuwsgierig en mijn ongebreidelde fantasie gaat (samen met mij) aan de loop. Misschien is het wel een soort postbus waarin Russische spionnen hun microfilmpjes achterlaten, die dan weer worden opgepikt door in regenjassen gehulde Russen in een geblindeerde Lada. Ja, je weet het maar nooit. Ik licht de klep op en zie tot mijn verbazing een etuitje en wat staaldraad. Er komt een auto aan, dus doe ik snel de klep weer dicht. Ik mocht eens worden aangezien voor een rode spion. Een dag later herhaal ik mijn favoriete rondje en licht nogmaals het deksel op. Iemand anders is mij vóór geweest, er ligt bovenop het etuitje, een verrekijker(tje) in het kastje, stevig verankerd aan een staaldraad, die lang genoeg is om het optisch instrument naar manshoogte te brengen. Ik probeer door het apparaat, waarop 10×25 staat, te kijken, maar dat lukt niet. Mijn ogen staan niet dicht genoeg bij elkaar. Waarschijnlijk is hij voor een kind van een jaar of 10 ook te klein en ik snap dus helemaal niet, waarom die kijker daar is opgeborgen. Om kinderen van 4 tot 8 jaar naar de vogels te laten kijken in de haaks op de dijk liggende molensloot? Geen idee! Ik stop de kijker weer keurig in zijn jasje en doe de klep dicht. Vreemd. Weer zie ik in gedachten mannen met grote bontmutsen en borstelige wenkbrauwen iets in en uit het zwarte houten kastje doen of halen. Moet ik de politie verwittigen? De dag daarna wandel ik weer fluitend over de Schermerdijk. Bij het geheimzinnige kastje aangekomen, zie ik dat de deksel met een groot zilverkleurig cijferslot is afgesloten! Nu wordt het helemaal interessant. Wie kent de code van dit slot? Welke geheimzinnige, ondergrondse beweging gebruikt deze bergplaats als hun ontmoetingspunt? Ik moet u het antwoord schuldig blijven, maar mocht u méér informatie hebben, dan houd ik mij ten zeerste aanbevolen.dscn5944

Nico

Comments
  1. Nico Groot says:

    Hallo Nico mooi verhaal weer , ik zou maar uitkijken maar hierbij n dia van de opbouw van de Schermer en dan zie je dat de molens die eerst allemaal aan de rand van de Schermer stonden later afgebroken zijn en weer opgebouwd in de polder om zo de tochten droog te bemalen zo zie je ook de molen in vak C aan de Noordervaart waar ik geboren bent en die is in 1948 afgebroken , en dat heb ik nog in mijn geheugen dat het gebeurde want de molen stond precies recht achter bij ons in de Molenweg ja 1948 het jaar waar jij geboren bent groet Nico

    Op 1 januari 2017 om 11:01 schreef mulderhome :

    > wau’k ff kwijt posted: ” Op mijn rondje Mijzerdijk, Schermerhorn, > Schermerdijk valt mijn oog ineens op een kastje. Het lijkt een aan een paal > gemonteerde houten brievenbus, ‘zomaar’ langs de kant van de weg. Weliswaar > precies tussen de plekken waar ooit twee achtkante binnenk” >

  2. eveline rutten says:

    haha, leuk weer. Het deed me een beetje denken aan de stenen ‘ balletjes’ die wij ooit vonden tijdens een wandeling in Frankrijk. Formaat pingpongbal, mooi rond en wit hard materiaal. We hebben er vrolijk op los gefantaseerd, versteende dinosauruseieren is wel het het mooiste. Maar bij navraag bleken het stukjes hardsteen die in een soort centrifuge hebben gezeten en daardoor zo mooi rond werden …..toch een stuk minder!

    Tot vanavond of tot de 17e!

    Eveline

    ________________________________ Van: mulderhome Verzonden: zondag 1 januari 2017 10:01 Aan: ewhrutten@hotmail.com Onderwerp: [New post] Geheimzinnig kastje

    wau’k ff kwijt posted: ” Op mijn rondje Mijzerdijk, Schermerhorn, Schermerdijk valt mijn oog ineens op een kastje. Het lijkt een aan een paal gemonteerde houten brievenbus, ‘zomaar’ langs de kant van de weg. Weliswaar precies tussen de plekken waar ooit twee achtkante binnenk”

  3. The Pieters Family says:

    Leuk! Misschien heeft het kastje wel te maken met Geocaching. 🙂
    Groetjes!

    • Etienne Kervyn says:

      heb ik zojuist gelezen, Beste Nico, alsook de mijne…

      wel bedankt, en mvg,

      Etienne

      2017-02-02 17:23 GMT+01:00 mulderhome :

      > The Pieters Family commented: “Leuk! Misschien heeft het kastje wel te > maken met Geocaching. 🙂 Groetjes!” >

  4. Etienne KERVYN says:

    proficiat voor het vinden van de oplossing , Beste Nico,

    ik heb uw ‘url’ aandachtig gelezen, en het princiepe wel begrepen, maar die ‘technische snuffjes’
    wat minder (op mijnen ouderdom…!)

    al de lezers hiervan moeten dit dus zien :https://nl.wikipedia.org/wiki/Geocaching

    met vriendelijkste groeten van ‘Be’

    Etienne K.

Leave a Reply

