1 april

Posted: April 1, 2024 in Diversen

Franse kaart

Tijd voor grappen. Een fenomeen dat in heel veel landen plaatsvindt. Zo hebben ze het in Frankrijk bijvoorbeeld over ‘poisson d’avril’ oftewel de april vis. Het is de bedoeling om zonder dat iemand het merkt een papieren vis op zijn of haar rug te plakken. De banketbakkers en patissiers haken daar op in en maken allerlei lekkers in de vorm van een vis. Zo heb ik in mijn verzameling ook ansichtkaarten met ‘vliegende’ aprilvissen… Bij ons worden andere grappen gemaakt. Ik herinner mij dat ooit op 1 april in de vijftiger jaren van de vorige eeuw Dirk Schipper bij ons aan het behangen was. “U hebt een gaatje in uw broek”, heb ik hem toen gezegd en ik lag natuurlijk in een spreekwoordelijk deuk toen de man zijn witte overal bekeek.
Maar de mooiste grap hebben mijn collega en ik op Texel uitgehaald. Wij hadden daar op de toren van het vliegveld een potje met allerlei buitenlandse munten staan. Van huis nam ik een mooie bronskleurige bloempot mee, vulde die met kranten. Daarboven op een kartonnetje en daar weer op de munten. Zo leek het of de pot helemaal vol zat. We hadden goede connecties met de Texelsche Courant en nodigden sterjournalist Harry de Graaf uit om een foto van ons te maken en een stukje te schrijven. Hij verzon een bizar maar geloofwaardig verhaal. Zo kwamen we in de krant en lazen de Texelaars dat er bij graafwerkzaamheden een pot met munten was gevonden, waarschijnlijk door een Duitse soldaat

Het verhaal in de Texelse Courant

begraven en vergeten… De schat zou de zondag daarop te zien zijn in het restaurant op het vliegveld. Bij veiling van de munten zou de Texelse bevolking als eerste mogen bieden en kopen. We hebben toen een vitrine neergezet met daarin de pot met een lampje erboven. Wanneer je dan in de pot keek was er geen munt te zien, maar wel een briefje met daarop: 1 april! Het liep storm. Er waren mensen boos ja, maar de meesten konden er wel om lachen. Het leukste was nog dat ik bijna een jaar later in de supermarkt door een Texelaar werd aangesproken. “Hebben die munten uiteindelijk nog wat opgebracht?” Geslaagde mop dus…
Nico

Leave a comment